صلح زمانی میسر میشود که اکثریت انسان ها از مزایای زندگی طور عادلانه استفاده نمایند
فخرزاد فخرزاد

به دندان رخنه در فولاد کردن    

به ناخن سنگ خارا را بریدن

                                                   نباشد آنقدر ها سخت ومشکل

                                                   که باری محنت دونان کشیدن

بارک اوباما بعد از دریافت جایزه صلح نوبل در بخشی از سخنانش راجع به پیامد جنگ و چالش های موجود در کشورهای منطقه و جهان بخصوص افغانستان ابراز نظر نموده او یک بار دیگر به جهانیان تعهد نمود که میخواهد که صلح را جاگزین جنگ سازد اضافه نمود که وی بهای جنگ را میداند .

زمانی اوباما از گزینه ساختن صلح بجای جنگ حرف میزند که مقام های ارشد غربی از جمله ایالات متحده امریکا از تشدید شدن جنگ های خونین در بهار سال آینده حرف میزنند .

مکرستال قومندان ارشد نظامی امریکا در افغانستان میگوید وضع موجود مردم افغانستان را به آینده بی اعتماد نموده ماموریت ناتو در افغانستان به نسبت دشوار گردیده که نیروهای ناتو توان نابود کردن طالبان را نداشته علت آنرا مراکز امن برای آنها در آنطرف خط دیورند میخواند باید افزود زمانی که مکرستال در سنای امریکا صحبت میکرد عده از اعضای مجلس به نسبت پرهزینه بودن مصارف جنگ افغانستان مجلس را به رسم اعتراض ترک کردند .

روزنامه گاردین به تاریخ 18/9/1388 نوشته است .

امریکا تهدید کرده است که اگر ارتش پاکستان به نابودی طالبان افغانی دست بکار نشود طیارات بی پیلوت امریکائی این کار را خواهند کرد با ارسال قوت ها به داخل پاکستان اقدام خواهند نمود جنرال مکرستال میگوید اگر اسامه بن لادن دستگیر یا کشته نشود نمیتوان صلح را در افغانستان تامین کرد .

وزیر دفاع امریکا هنوزهم میگوید که او نمیداند که اسامه بن لادن در کجاست نخست وزیر پاکستان میگوید که شبکه هراس افگنی و القاعده در پاکستان جا ندارد کای ایدی نماینده سرمنشی ملل متحد در کابل از تدویر جرگه صلح در رابطه به مسئله آشتی به حزب اسلامی و طالبان مسلح حمایت نموده است وزیر دفاع بریتانیا به اعزام 1500 سرباز اضافی به کشور ما متعهد شده و حامد کرزی در مصاحبه خویش با کتی نن خبرنگار آلمانی اظهار داشت برای تقویه اردو و پولیس کشور به 15 -  20 سال همکاری جامعه جهانی و کشور های غربی نیاز دارد

مقامات بلند پایه کشورهای ذیدخل در مسله افغانستان به نسبت موجودیت آنهائیکه متهم به جنایات سازمان یافته ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ جنگ سالاری ٫ مافیای موادمخدر ٫ غارت ثروت های ملی و مردم ٫ عاملین فساد گسترده اداری در نقاط کلیدی سخت نگران بوده ازهمین لحاظ نمیتوانند قناعت مردمان خویش را به تامین یک آینده صلح و ثبات واقعی در کشورما فراهم سازند ازهمین رو است که جنبش ضد جنگ و اعزام سربازان بیشتر در کشورهای جهان در رابطه به کشورما در حال گسترش بوده اکثریت مردم جهان بشمول پارلمان ها به اعزام سربازان بیشتر مخالفت جدی نموده و پیامد آنرا برای بازیگران اصلی بخصوص آقای اوباما بسیار وخیم خوانده اند .

رئیس سنای امریکا در سخنان اخیرش پاکستان را مرکز اصلی چالش های موجود در افغانستان میداند فرمانده ارشد مرکزی امریکا در آسیای میانه از بوجود آمدن افزایش ناامنی ها در بهار سال آینده اظهار نگرانی نموده اضافه مینماید گسترش فساد مشروعیت حکومت آینده افغانستان را زیر سوال قرار میدهد .

با درنظر داشت اظهارات و ابراز نظریات فوق ذکر مردم و آگاهان امور میگویند صلح زمانی در کشور و جهان تامین میشود که اکثریت مردمان و باشنده گان آن سرزمین از مزایای زندگی طور عادلانه استفاده نمایند که چند نقط از نظریات آنها را میخواهیم خدمت خواننده گان گرامی قرار دهم .

درین رابطه ملک ستیز یک تن از آگاهان امور میگوید بعد از سرنگونی اتحاد شوروی استراتیژی ایالات متحده امریکا در جهان بخصوص در کشورهای منطقه به یکه تازی مبدل شد که آقای اوباما و سایر روسای جمهور امریکا مجریان این استراتیژی میباشند و دورنمای استراتیژی متذکره منافع و تقویه دولت امریکا در سطح جهان و بخصوص درکشورهای منطقه بوده و میباشد .

چالشهای عمده که امریکا دارد افغانستان محراق توجه او بوده و بخاطر تطبیق و منافع خویش به ظرفیت سازی و دولت سازی در افغانستان نیاز دارد از همین لحاظ است که مبارزه با القاعده و طالبان چالش عمده نبوده بلکه چالش عمده نبود یک پارتنر خوب میباشد .

عزیز رویش نیز از جمله آگاهان امور میباشد میگوید جهان خواهان تغیر در کشورما نبوده میخواهند کشورما را در آشیه قرار دهند .

عده دیگر تاکید کرده اند که دورنمای استراتیژی اوباما به منافع تقویت دولت امریکا در سطح جهان و منطقه میباشد که میخواهد جهان را به نفع خویش تقسیم نماید اضافه مینمایند افغانستان زمانی شریک استراتیژِی امریکا شده میتواند که دارای یک استراتیژِِِی خوب باشد .

عزیز آریانفر میگوید در استراتیژی امریکا توجه به پاکستان صورت گرفته است و پاکستان نقش محوری را در رابطه به کشورما دارد و اضافه نمود که با تقویه اردو و پولیس دولت افغانستان میتواند مشروعیت خود را در قضایای منطقه و جهان پیدا کند .

داود مرادیان مشاور وزارت خارجه میگوید افغانستان نقش چهار ضلعی را دارد که مردم ٫ جامعه مدنی ٫ دولت افغانستان و جامعه جهانی هرکدام جداگانه یک ضلع آنرا تشکیل میدهند اما عده دیگر به این باور اند که نقش مردم و جامعه مدنی هنوزهم درین رابطه کمرنگ میباشد .

عزیر رویش میگوید در جامعه بین المللی به نام منافع ملی کشورما چیز وجود ندارد اضافه نمود حالا مثل آنست که انگلیس ها زمانی دولت افغانستان را اداره میکرد سیاستمداران فعلی به آینده خویش مطمئین نیستند و منحیث یک کشور یتیم نزد جامعه جهانی میباشند .

داود مرادیان میگوید ما شریک استراتیژی امریکا هستیم ما ابزار یک اجماع را نداریم که دولت ٫ قوه قضائیه ٫ پارلمان وغیره را طور لازم بوجود آوریم اگر ما به امریکا جور نیاییم افغانستان به زمان دهه نود بر میگردد که جولانگای کشورهای منطقه خواهد شد .

ملک ستیز میگوید در صورتیکه جامعه جهانی خواهان پارتنرهای خوب میباشند باید جنگ سالاران ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ مجرمین جنگی را در حکومت آینده جا ندهند او اضافه نمود چالشهای عمده نبود منافع ملی میباشد اگر منافع ملی شکل بگیرد میتواند سبب آسایش جامعه گردد و منافع ملی را وابسته به ایجاد قدرت یعنی بلند بردن ظرفیت مادی ٫ معنوی ٫ تخصصی و شامل شدن جامعه مدنی در اتخاذ تصمیم گیری های دولت آینده میخواند و یکی از علت عدم موجودیت منافع ملی را غارت ثروت های ملی مردم توسط جنگ سالاران و تحمیل آنها بالای مردم دانسته ادامه میدهد نارامی های افغانستان مربوط به ارزش محوری میباشد تاوقتیکه نهادهای داخلی ٫ جامعه بین المللی خود را به آن اعیار نسازد نمیتوان از فشار این گروها نجات یافت .

در یک راهپیمایی که بتاریخ 19/91388 در شهر کابل صورت گرفت اشتراک کننده گان اظهار داشتند که ناقضین حقوق بشر ٫ مجرمین جنگی بجای اینکه محاکمه شوند هنوزهم در نقاط کلیدی نقش داشته .

مسولین حقوق بشر میگویند مجرمین جنگی ٫ جنگ سالاران هنوزهم در افغانستان نقش اساسی داشته و دارند نماینده کمیسیون مذکور در بخش از سخنانش اظهار نموده افراد که به جنایت جنگی متهم بوده در کابینه حامد کرزی کار میکردند علاقمندی به کار کردن را نداشتند و حامد کرزی را نگذاشتن که کار نماید .

عده از افسران دی دی آر شده به نسبت توزیع زمین دشت پدوله برای اعضای پارلمان دست به مظاهره زده آنرا خلاف قانون خواندند .

شاروال کابل میگوید در جمله لست اعضای پارلمان که زمین در دشت پدوله برای شان توزیع شده عده شان در شیرپور و جاهای خوب شهر خانه دارند .

روزنامه مورخ 15/9/1388 ملی انیس موضوع را به نشر رسانیده که در بخش از آن تذکر بعمل آمده است .

مسولین عزیزی بانک بدون اسکیج ویزه نقشه در زمین کتاب خانه عامه تعمیر آباد مینمایند اضافه مینماید یک اتاق و دیوار کتاب خانه مذکور را تخریب نموده اند و میخواهند در ملکیت کتاب خانه مذکور تعمیر اعمار نمایند این کار به اساس حکم رئیس جمهور کشور یک ساختمان تجارتی 38 طبقه ئی در قلب کابل شهر واقع چاراهی ملک اضغر در ساحه میان کتاب خانه کابل وزارت خارجه صورت گرفته نظر به گفته مسولین امور کتابخانه عامه شاروالی کابل بخاطر توسعه کتاب خانه متذکره که شامل ماستر پلان شهر میباشد .

مکتوب شماره 2179 ریاست طرح و تطبیق پلان شاروالی نگاشته که باوجود کتاب خانه فعلی یک کتابخانه اعمار شود که در یک روز گنجایش یک هزار مطالعه کننده را داشته باشد باید افزود در مورد نقشته و تعدیل جای مذکور کدام حکم موجود نیست باوجود پیشنهاد شاروالی کابل و هدایت جلسه شورای وزیران که به وزارت امور داخله محول شده بود هنوزهم کار آن متوقف نشده است .

رسانه ها از انتقال ده ملیون دالر غیر قانونی روزانه صرف از میدان هوائی کابل خبر میدهند .

مسولین میدان هوائی کابل میگوید که زورمندان میتوانند این پول ها را انتقال دهند اضافه مینماید بانک ها نیز این زمینه را برای آنها مساعد نموده اند .

اداره عالی نظارت با فساد از مبارزه با فساد حرف میزند و یکی از راههای اساسی برداشتن گامهای وسیع اصلاح ٫ نورمهای حقوقی و برخورد قاطع با عاملین فساد میداند .

در مورد مبارزه با فساد زمانی حرف زده میشود که مسولین سازمان ملل متحد خواهان مبارزه جدی از حکومت درین رابطه میباشند به گفته مسولین عدلی پانزده وزیر که سه تن شان در کابینه موجود حضور دارند متهم به فساد میباشند .

مسولین کمیسیون حقوق بشر گفته اند افزایش فقر ٫ ادامه خشونت ها ٫ عدم تطبیق عدالت اجتماعی ٫ افزایش فرهنگ معافیت ٫ افزایش تعداد کودکان جهت انجام کارهای شاقه ٫ عدم دسترسی فرزندان کوچی ها به تعلیم و تربیه وغیره سبب گسترش فساد در کشور گردیده است .

محکمه ابتدائی زون اول شهر کابل شهردار کابل را به نسبت دوسیه اختلاس به چهارسال حبس تنفیذی انفصال از وظیفه و جرایم نقدی محکوم نمود شهردار مذکور بعد از چند ساعت گرفتاری از حبس دوباره رها شد تا الحال نیز به وظیفه خویش ادامه میدهد مسولین دادستان کل افغانستان علت رهائی او را با تضمین که صورت گرفته کبر سن میخوانند .

شاروال کابل به خبرنگاران اظهار داشت که تصمیم متذکره یک توطئه علیه وی بواسط لوی سارنوالی و مقامات قضائی مربوطه میباشد .

آقای عثمانی رئیس مبارزه با ارتشا و فساد رهائی شاروال مذکور را قانونی دانسته اضافه نمود که صدها تن افراد با اعتبار با تضمین رها شده اند نامبرده در یک مصاحبه دیگر علت گسترش فساد را عدم تطبیق قانون دانسته کای ایدی از محاکمه شدن افراد فاسد ولوکه در مقامات بلند هم باشند حمایت خودرا اعلان نموده اضافه مینماید که غرض به سر رسانیدن این کار به ادارات جدید نیاز است .

رئیس محکمه زون اول شهر کابل میگوید کسانیکه شهردار کابل را رها کرده اند مورد پیگرد قانونی گرفته میشوند و ادامه کار شاروال را به وظایف اصلی اش غیرقانونی خوانده او را ممنوع الخروج اعلان نمود .

آگاهان حقوقی میگویند بشمول رئیس جمهور هیچ کس نمیتواند جلو فیصله محاکم را بگیرد .

حامد کرزی با باکتی کنن خبرنگار آلمانی گفته افراد شایسته و صادق میتواند خدمتگار خوب برای مردم افغانستان باشد و افراد مطیع و فرمانبردار نمیتواند به درد جامعه جهانی و امریکا بخورد همچنان در مقابل سوال خبرنگار موصوف که از وی چنین پرسش بعمل آمد ( مردمیکه بر میگردند و آماده گی نشان میدهند خانه هایشان مورد حمله قرار گرفت هدف این کار چی بوده است ؟ .

حامد کرزی به جواب گفت باید از کسانی این موضوع پرسان شود که این کار را انجام داده اند ) .

در مورد سبکدوشی برادرش از شورای ولایتی قندهار میگوید من یک رئیس جمهور مطلق العنان نیستم که او را برطرف کنم .

شصت و یکومین سال حقوق بشر زمانی در کشورما تجلیل میشود که هنوزهم حملات انتحاری ٫ سربریدن ها ٫ آتش سوزی مکاتب ٫ ماین گذاری روی جاده ها ٫ اختتاف اطفال و تجاران بین المللی بواسط مخالفین مسلح در کشور جریان داشته روزانه عده از افراد بیگناه به نسبت بمباردهای هوائی قوت های داخلی و خارجی قربانی میشوند انواع خصومت ها ٫ خشونت ها رو به افزایش است فساد اداری ٫ فقر ٫ بیکاری ٫ زورگویی در کشور بیداد میکند مردم از موجودیت قانون ستیزان ٫ جنگ سالاران ٫ زن ستیزان ٫ مردم ستیزان ٫ فرهنگ ستیزان و زورمندان و حامیان خارجی آنها به ستوه آمده اند مافیای مواد مخدر صدها هزار انسان از جمله زنان ٫ کودکان ٫ جوانان مارا به نسبت مشکلات اقتصادی آنها به پودر مرگ مبتلا ساخته اند عده از زندانیان پلچرخی به مسولین گفته اند باوجودیکه میعاد زندانی شان سپری شده هنوزهم در زندان به سر میبرند و از داشتن آب صحی و تداوی لازم محروم میباشند به تعداد 400 فامیل که از کشور ایران برگشته اند در اردوگاه ولایت سرپل زنده گی مینمایند به نسبت نرسیدن مواد غذائی و سوخت درین سرمای سرد به مشکلات فراوان مواجه میباشند

ازهمین لحاظ است که در هر گوشه و کنار این سرود شنیده میشود .

یا مولا دلم تنگ آمده

شیشه دلم ای خدا زیر سنگ آمده

باید دانست که این سرود آه ناله وفریاد مردم است هیچ قدرت اهریمنی در روی زمین توان ان را  ندارد که فریاد بنده گان با دیانت خداوند (ج) را به زور ماشین های جنگ افزار خاموش سازد .

والی ولایت کابل میگوید یک صدو چهارده تن که در ساحه شیرپور شهر کابل مطابق امر رئیس جمهور که عده آنها سران جهادی ٫ اعضای کابینه بوده زمین توزیع شده تاهنوز باقیات خویشرا به دولت تسلیم نکرده که از این ناحیه ملیاردهای افغانی به دولت خساره رسیده است اضافه مینمایند کسانیکه از اول دربین ساحه مذکور خانه داشتند تاهنوز استحقاق شان برایشان داده نشده مسولین شاروالی کابل را درین رابطه مقصر میداند .

مردم و آگاهان امور توزیع ساحه شیرپوریعنی مرکز مبارزین راه آزادی کشور را یک عمل غیرقانونی و بی احترامی به مردمان بزرگ و آزادی دوست کشور میدانند .

وزیر دفاع امریکا در سفر اخیرش اظهار داشت که آخرین تلاش ها بخاطر جلوگیری از تلفات ملکی مینمایند مردم ولایت لغمان به نسبت کشته شدن سیزده تن که آنهارا بیگناه میخواننده دست به مظاهره زده که در جریان مظاهره توسط  فیر قوت های امنیتی بالای آنها صورت گرفت  یک تن دیگر آن نیز کشته شد قابل تذکر میدانم که افراد فوق ذکر به نسبت عملیات های لیل 12/9/1388 که بواسط امریکا صورت گرفته بود کشته شده که در میان آنها یک زن نیز شامل میباشد .

وزیر دفاع ملی در پارلمان گفت از جمله کشته شده گان فوق ذکر سه تن آنها غیرنظامی بودند اضافه نمود در بین مظاهره کننده گان مرکز ولایت لغمان افراد مسلح وجود داشت میخواستند بالای قوت های امنیتی فیر نمایند .

مردم و آگاهان امور بادر نظر داشت چالشهای فوق ذکر که مانع اساسی رسیدن به ساحل مقصود صلح وثبات میباشد .

موضوعات ذیل را نیز چالش عمده بخاطر جلوگیری رسیدن به اهداف صلح و ثبات واقعی در کشور میخوانند که ذیلا˝ خدمت خواننده گان گرامی یادآور میشویم .

1. تن ندادن عده از کشورهای منطقه و جهان بخواست اساسی اکثریت مردم کشورما ٫ کشورهای منطقه جهان و جامعه جهانی .

2. موجودیت افرادیکه متهم به انجام جنایات جنگی ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ مافیای مواد مخدر ٫ عاملین فساد اداری ٫ قاچاق سنگهای قیمتی ٫ آثار باستانی ٫ قطع جنگلات مثمر وغیر مثمر ٫ غاصبین زمین ٫ جنگ سالاران ٫ غارتگران ثروت های مادی ٫ ملی مردم در نقاط کلیدی بوده و میباشد زیراکه آنها به هیچ وجه نمیخواهند صلح ثبات واقعی و عدالت اجتماعی در جامعه برقرار شود .

3. نداشتن استقلال اراده توده های سازمان نیافته و پراگنده در اتخاذ تصمیم گیری ها بخصوص انتخابات ریاست جمهوری ، پارلمانی و غیره ..

4. موجودیت عده از احزاب نام نهاد وارد شده انجوئی دنباله رو وابسته یا احزابیکه صیغه قومی ٫ سمتی ٫ لسانی داشته که میخواهند بخاطر رسیدن در اریکه قدرت غرض کسب رضایت بیگانه گان واقعیت های موجود را دگرگون جلوه دهند ویا شوراهای قومی که بزرگترین سد نظر به علم جامعه شناسی سیاسی  در راه رسیدن به وحدت ملی میباشند .

زیرنام نهادهای مدنی خود را جلوه میدهند .

یکی از عوامل مهم دیگر که نهایت قابل نگرانی مردم ما بوده ومیباشد کمرنگ بودن نقش سازمان های بااعتبار جهان از جمله سازمان ملل متحد وحقوق بشر در مورد سرنوشت کشور و مردم ما منحیث یک افزارکاری کشورکشایان تاالحال عمل کرده اند صرف با دادن شعارهای ریاکارانه اکتفا نموده اند .

مردم و آگاهان امور را عقیده برآنست تازمانیکه بخاطر تامین صلح و ثبات واقعی به دشواریهای فوق الذکرخاتمه داده نشود جاگزین ساختن صلح بجای جنگ تخیل بیش نبوده و نخواهد بود .


December 13th, 2009


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات